torsdag 7. mai 2009

Utfordring fra Solrosa


Jeg fikk en artig utfordring fra SOLROSA.
Det handler om å dele et interiør- eller hagetips, og så utfordre seks andre bloggere til å gjøre det samme!

Tipset mitt er et hagetips, siden jeg er en hagefantast av dimensjoner. Det vil si, når jeg bor hjemme, og ikke i en leid leilighet mitt i en by. Forårsaket av at en brann ødela store deler av huset og at hagen nå mere ligner en søppelfylling! Grrr...

Bare en liten frustrasjonskommentar: Hvorfor kan ikke mannfolk og da spesielt håntverkere, ta litt hensyn til at det er en hage utenfor huset med uerstattelige planter? Nå ligger det hauger med murstein, isolasjon, brent trevirke, isopor og plastikk overalt. Under en av haugene vokste det 7 sjeldne Clematiser, roser, dvergbartre og en samling Hosta. Nå er det en 2 m haug med sementblokker, murstein og rat! *trekker pusten dypt for å ro meg*

Nå vel, tilbake til hagetipset før blodtrykket stiger til livsfarlige nivåer.

HAGETIPS:
Jeg driver min hage miljøvennlig. Vi hagefolk er blant de som bruker mest gift i hele landet!!! Ugresset er en ressurs for meg. (Ja, du leste riktig) Selvsagt bruker jeg mange av ugressortene i matlagingen, men det får bli et senere innlegg. Jeg samler alt av ugress, oppklipt planteavfall osv i tette sekker. Jeg resirkulerer tomme jordsekker. Når sekken er full, knyter jeg igjen og kjører den til et sted som ligger litt bortgjemt på eiendommen. Der lagres sekkene til neste høst. Da har jeg plutselig et helt lager med flott jord/jordforbedring, som jeg strør ut i bedene. Ugresset, røttene og planterestene har blitt omdannet til den fineste grove jord. Jeg vil ikke legge skumle ugress i kaldkomposten, for der kan røttene overleve.

Jeg gir utfordringen videre til følgende bloggere: (Ta i mot stafettpinnen folkens)

Nannis verden
Fru Karlsen
M by M
Fargeglede
Mon Unique
Gunda M

Lykke til med utfordringen!

9 kommentarer:

  1. Så fint tips da. :)

    Ha en fin kveld. I dag skal vi ligge og se TV - man kan jo ikke bare stresse.

    Klem ingunn

    SvarSlett
  2. Uff da !! At huset brant opp !!
    Jeg kan ingenting om hage !! Sjæmmes over det ja.
    men du, æ tror at æ e flink til å se skatt der andre ser skrot.
    Alt jeg finner , ligger midt i . Men folk ser det ikke.
    Æ gidde itj å kom tidlig på loppis, æ vet at æ har så spesiel smak at andre orke itj å sjå det , ha ha. bra å vær rar du.
    Klem

    SvarSlett
  3. ),O
    lö,)
    l),
    l
    Tittei!

    Det var et godt tips.
    Stakkars deg, det er mye frustasjoner som kommer med i ettertid...
    Det må være trist med alle ødeleggelsene, men det høres ut som om du ser opp og frem mot nytt hus!!
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  4. Oi....Utfordring! Det var litt for utrfordrende for mitt trøtte hodet ;-) Men skal prøve etter beste evne!

    Ønsket ikke direkte regn, men det striregnet her i Fjorden da jeg la meg. Dessuten er regnet velkomment av meg nå. Det blir sååå grønt og fint ute etter en regnværsdag og det får heller regne nå enn på 17 mai ;-)

    Ha en fin kveld!

    Klem!

    SvarSlett
  5. Neimen, der er jo jeg nevnt og jo!!! Og tips ja, kommer jo stadig vekk med det ;)

    Så flott et tips d ukommer med da, kan jeg spørre om hva pose du pruker? Svartsekk eller? dette må være midt i blinken for meg som hater bruke gift! Dette skal jeg jaggu meg teste ut har jo trøndelags største skvalderkål skråning... og suppe kan en jo lage av alt ;)

    og må bare nevne at d umå slå deg emd randi neste gang hun kommer på butikken min ;) Og ja finnes det noe mere utrivelig enn arbeidere rundt husene..Min skrekk er å få en gravemaskin på tomta, huttitu ;(

    SvarSlett
  6. Hohoii, her skal Nanni få testa kreativiteten... Utfording fra deg og fra Kalas mystiske hjørne. Jeg tror jeg slår det sammen :o) og har en liten tanke.. kommer snart. Har besøk av min fru franske mor for tiden.

    Veldig dramatsik m husbrann, Høres Ikke Bra ut. What happened?

    By the way ~ jeg kan ikke stort om hage. Er søkk åpen for kunnskap...

    Nattaklem fra Nanni med lakenskrekk :o)

    SvarSlett
  7. Vilket super bra trädgårdstips...

    Och tack för att du skickade detta vidare till mig... Jag ska fundera ut någonting bra och ta upp det snart...

    Många kramar
    Elin

    SvarSlett
  8. Lat og deilig kveldsrunde i Bloglandia med et øye på krimmen, barnefri i kveld, bare mannen og meg...deilig :)
    Lykke til med baking i morgen! Du må fortelle hvordan det gikk :)

    Her venter konsert i Spektrum med gitargutta, gleder meg... :)

    Klem fra the multitasking queen... :)

    SvarSlett
  9. Det var et veldig smart tips! Det skal jeg gi videre til de jeg kjenner med hage! Og use selv nåer jeg kanskje en dag får en hage... Ha en god søndag!

    SvarSlett