lørdag 9. mai 2009

Farger!







Dagens innlegg handler om farger.

Jeg har med årene blitt mer og mer klar over at fargene vi omgir oss med, er mer enn bare "pynt" og et utslag av trender og moter.
Fargene JEG omgir meg med, er med på å avgjøre hvor godt jeg trives i omgivelsene.
Fargene i rundt meg, påvirker både mitt humør og min kreativitet.

Noen farger gjør meg rett og slett glad! Turkis er en slik gladfarge. Mintgrønt virker beroligende, kanskje i større grad enn hvit.
Grønt er håpets farge, og skjerper konsentrasjonen.
Ingen annen farge har så mange nyanser som jeg tilstadighet kommer tilbake til.
Mose, jade, vårgrønt, armygrønn, duck-egg-grønn, sjøgrønn... Listen er nesten uendelig. Grønnfargen asosieres med så mye positivt. Slik som vår, frodighet, myk og fuktig mose, bregneskog, krystallklart hav i nord,...

I disse tider hvor prosjektene og oppgavene står i kø, kjenner jeg på dette med at alt som på et eller annet vis har med farger å gjøre, er lystbetont. Det er ikke så mye som skal til for å trigge denne følelsen av velbehag.
Til og med sliping og sparkling gjør jeg med glede, når jeg vet at i neste omgang er det påføring av farger som er neste trinn.
Så lenge jeg får bruke kreativiteten fritt, uten snevre grenser, er jeg såre fornøyd ;-)
Min kjære husbond lar meg velge hvilke farger vi skal ha rundt omkring, og hva slags stil de forskjellige rommene skal ha i huset. (At han tørr!!!)
Han sier at så lenge jeg er fornøyd er han fornøyd. (Han er bare sååå søt og god den mannen!)
Jeg lurer alikevel litt på hva han kommer til å si om innredningen av loftstuen ;-)
Der har jeg virkelig tenkt å slå meg løs!
Med 3 inspirasjonskilder som disse: Bohem, India og Marokko, må resultatet bli heftig, ikke sant?
For å sitere Trica Guild: "Vær modig! Bruk farger og mønster du virkelig elsker, istedet for å kjøre trygt og ende opp med et blast fargeskjema helt uten karakter."

Når dere renoverer og innreder et rom eller et helt hus, hvordan går dere fram?
Nei, jeg snakker ikke om å male alt hvit, og that`s it)
Hva velger dere først? Tapet? Gardiner? Møbler? Kunst? Veggfarge? Tepper?
Har dere en "rød tråd" som går igjen over hele huset?
Hva påvirker valget av farger? Mote og trender?

Dagens bilder er valgt pga fargene. Men det er noen flotte miljøer.

Ha en fortsatt fin helg alle bloggvenner og takk for alle hyggelige kommentarer!

19 kommentarer:

  1. Så utrolig koselig kommentar som ventet på meg i dag, ble helt rørt jeg :o)

    Også fant jeg bloggen din, gleder meg til å se hva du finner på med lampene dine! Jeg har en lampe formet som et korsett i babyrosa som skal stå på soverommet, skikkelig stygg vil nok enkelte hevde, haha, jeg bryr meg ikke!
    Morsomt at vi har samme layout, føltes neste som å "komme hjem" :)

    Legger deg til på lista mi også, så sees vi.
    Klem fra meg og kosene mine

    SvarSlett
  2. Først takk for utrolig koselig kommentar på bloggen min! ..Smigret over at du vil følge meg da..så ditto!
    Trøndere med holde sammen vettu!!he,he!

    Jeg blir dessuten facinert over folk som har sans for farger....jeg føler at jeg er litt "lost" på det området..ikke det at jeg ikke vet hve jeg liker og slikt,
    men dette med helthet og nyanser...får sikkert masse inspirasjon av deg!!!
    Og til ditt spm om hvordan man går fram...tja..her går det litt på innfallsmetoden!
    Men en ting er sikkert; som svoren kunstfrelst..velger jeg IKKE bilder fordi de "passer" til sofaen..da forsøker jeg heller å finne ting som kan ta opp fargene FRA bildene!
    Ellers blir nok jeg også litt påvirket av trender, men har nok min "egen" stil godt forankret, så det blir litt sånn mix & trix hos meg!
    Hå en super Lørdagskveld!!
    Klem fra Gunn-Cathrine

    SvarSlett
  3. Heisann !!
    Syns farger er helt nydelig...vi blir glade av det !!
    Og i denne hvite bloggverden er det en velkommen ---hva sier man ??

    Tusen takk for kommentarer hos meg !!
    Beklager at jeg ikke har kommentert !!
    Men er her nå !!
    Jeg håper du får en herlige søndag !!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei hei! Tusen takk for gratulasjon hos meg:) Gleder meg stort:) Det jeg tenker først på er tapet... Har begynt å planlegge hvor jeg skal ha tapet(er) i nye boligen... hihi..Så kjøper jeg gardiner, tepper osv utifra det:)Ha en fortsatt fin helg. Klem klem

    SvarSlett
  5. Den turkise husvognen var helt fantastisk! Sklir rett inn i mitt cirkus-tema for dagen :) Ja boken er god og gammel, så dyrene dine kan fort være laget etter disse oppskriftene. Hvis du er fingernem og har lyst til å lage så bare si i fra, jeg kan scanne inn oppskriftene og sende de til deg.

    Så utrolig trist å miste ting man er glad i, heldigvis så har man minnenen :)

    Solhilsen fra Skien

    SvarSlett
  6. God morgen:) Ja alle er hvite, det er 4 tomannsboliger som ligger sammen og ellers mange fine hus. Virker som et helt supert område. Føler meg litt gal og som bare flytter til et helt nytt sted hvor jeg ikke kjenner noen. hehe..Ha en god søndag:) Klem klem

    SvarSlett
  7. Herlige bilder du viser her og med dette sominspirasjon må da gubben i huset bli fornøyd ;)))

    Nåe jeg skal pusse opp et rom er grunninga viktigst egentlig om det skal males. Med et helt rent og nøytralt rom er det enklere tenke...Og en rød tråd...I mitt tilfelle må det være å ha naturelementer i form av kvist, stein en skål med vann stående rundt om ;)

    Ha en flott søndag der ute!!

    SvarSlett
  8. Vilka underbara bilder du visar...
    Så fina...
    Det finns en sida som har ganska mycket tyger och relativt bra priser... Där hittade jag de som jag visade... tyg.se... Gå in och titta, kanske du hittar någonting där...

    Många kramar
    Elin

    SvarSlett
  9. Takker for at la igjen en så trivleig kommentar, og trivelige trønderdamer er alltid velkommen. vi har treff innimellom også vet du :-))

    Tenker på alle dine spørsmålher, og er sannerlig litt i tvil jeg, men jeg er nok en naturens dame jeg som Gunda. Tar den rett og slett med innomhus .-)) og nå sliter jeg med en stamme, stor stemme som skal inn i gangen her :-)))

    Prosjekter må man ha, det er jo det som holder en litt gående, ikke sant?? Liker vel best med litt nøytrale farger jeg da, men er slettes ikke super hvit som mange andre bloggere desverre. Litt beige er vel min retning tenker jeg.

    God søndag til deg, og kikk gjerne innom igjen.

    SvarSlett
  10. Takk for hyggelig kommentar! Når det gjelder farger så må jeg omgi meg med dem. Da jeg for 6 år siden flyttet inn her jeg bor nå var farger det første jeg tenkte på (dette var en tid hvor de fleste hadde det minimalistsik hjemme). Det første rommet som ble klart var soverummet med en lys grønn farge. Den blir jeg ikke lei og den er så deilig å våkne til om sommeren når sola skinner. Møblene går i hvitt. På kjøkkenet valgte vi en litt mørkere tone av samme grønnfarge (mellom mørk lime og oliven) og den står bra til den lyseblå kjøkkeninnredningen. Selv om det har gått så lang tid så er jeg ikke lei fargene i disse rommene!?! Tror farger påvirker oss mye mer enn vi tror jeg! Hadde ikke kunnet bodd i et hus med bare hvitt.. Ha en god dag!

    SvarSlett
  11. Heia der, først nå så jeg din kommentar ang nisser og gnomer i hagen ;))) Hihi, jeg er ingen tilhenger av de selv og disse figurene fant jeg tilfeldig i en boks jeg hade tenkt å kaste. Ungene har aldri lekt med de, men jeg tok de nå med i et blogginnlegg da;) Seter jeg de ut iahgen er det borte tvert ejg kommer hjem fra jobb, bor midt i et byggefelt med masse småttiser så det jeg vil ha i hagen må støpes eller tjores fast ;)

    Gleder emg til du viser bilder av det soverommet ditt, hørtes herlig ut!!!

    SvarSlett
  12. Heihei!
    Tusen takk for koselig hilsen i min blogg!
    Det er hærlig med farger ja! Å den "hundehuset" var knall! Kansje jeg skulle hatt et slikt et til min lille hund;)

    Ønsker deg en kjempefin søndagskveld!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  13. Så spennende blogg du har, og så flotte farger. Ser ut som om du liker turkis. Det gjør jeg også. Den turkise vogna og tapeten lenger ned er også hel rå. Ser også at du viser Egget i lappeteknikk, ble så inspirert at jeg måtte prøve på noe liknende. Likte bloggen din så godt at jeg legger en link til deg. Håper det er i orden.

    SvarSlett
  14. Hei hei. Den turkise "vogna" kunne eg godt ha tenkt meg i hagen min ja. Eller sofaen med alle de deilige putene i stua. Når eg skal pusse opp prøver eg å ta utgangspunkt i noe eg har fra før som ikkje skal bytes ut med det første f.ex så har eg et gammalt spisebord med smijernsstoler rundt som eg liker godt. Eg vil at det skal vera et blikkfang og da gjelde det å ikkje "drepa" det inntrykket. Eg har lite med vinduer i stua, derfor bruker eg nesten usynlige gardiner. Eg liker kontraster og å blande stiler, derfor har eg både kvite og svarte møbler. Eg liker at innredningen er spennande og litt uforutsigbar og sier noe om den som bor der. (ikkje sikkert eg klarer å gjennomføre det da !!!) Ha ein fin søndag.

    SvarSlett
  15. Hei igjen ~ og takk for alltid hyggelig kommentar!
    Herlige bilder over her.... inspirerende, jeg må sjekke Egget ;o)

    Brødbakekveld hos Nanni ~ og krim, det må vi ha med oss.
    Ha en god ny uke ~ vi blogges!

    Klem/nanni

    SvarSlett
  16. ),O
    lö,)
    l),
    l

    Hei igjen....jeg har aldri vært så glad i grønt...men jeg har merket at jeg er i endring fargemessig...jeg skifter litt ut...og vil faktisk henge opp et bilde med mye grønt i...
    Alt nytt er gøy!

    Vil du bli med i fortsettelsen av Norgesglasskonkurransen? Nå er jeg på Q R S T
    Klem fra M

    SvarSlett
  17. Hello,
    thank you for visiting my blog! Yours is lovely, too, but unfortunately I can only enjoy the pictures. What about adding that "Google translator" to your blog? Translations are rather funny in general, but anyway, people can get an idea about the interesting things you are talking about.
    Greetings from Germany,
    Angelika

    SvarSlett
  18. Hej!

    Tack för hälsningen! Och så moro att du tittade in till min blogg.

    Vanskelig å säga vad jag väljer först. Det brukar vara olika. I vardagsrummet var det tapeten som fick styra mycket. I sovrummet en stor tavla.

    Den tapeten som vi fann under panelen vet jag tyvärr inte något om. Jag vet att stuen renoverades för ca. 5 år sedan, då stukturtapeten sattes upp. Gissar på att den tapeten som satt under är minst 10 år gammal.

    Hoppas du har en fin måndag!

    SvarSlett
  19. Heisann. Koselig at det var navnet på bloggen min som lokket deg inn til meg. Velkommen til Bloggernes verden ;)

    Jeg har lest hele bloggen din og må jo si at jeg gleder meg til fortsettelsen her. Leit med huset ditt, men du har jo nå en unik sjanse til å få det helt slik som du vil ha det.
    Og med en mann som gir deg frie tøyler, det er jo fantastisk ;)

    Tapeten på "Lilledo" husker jeg ikke hva heter eller hvor den kommer fra, men det kan jeg nok finne ut.
    Ha en super dag du ;)

    SvarSlett