mandag 4. mai 2009

Drømmetekstiler







I dag fikk jeg en hyggelig forespørsel i tilegg til en invitasjon til bryllup.
Jeg ble spurt om jeg kunne lage brudebuketten til min venninde og pynte kirken og lokalene der festen skal være. Jeg tar det som et komplement at jeg ble spurt. Brudebuketter er alltid spennende å kreere, spesielt når bruden lar meg bestemme formen, bare den "passer" til henne.
Nå vel. Dagens tema er ikke bryllupsrelatert. Tvert i mot. Det handler om en gammel sofa som jeg har arvet etter min farmor. (Hun døde for over 30 år siden, så det er på tide jeg henter sofaen, ikke sant?) Sofaen har stått lagret siden da. Sofaen er av ukjent årgang, men at den er tilårskommen er det ingen tvil om. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tippe på at den er fra 20 eller 30-tallet.
Selv om den er etter forholdene i god forfatning, må den pusses opp. Den må ha nytt stoff og den må oljes og vokses.
Møbelstoff har vist seg å være vanskelig å få tak i. Enten er det svindyrt, ellers så finnes det ikke i de aktuelle fargene jeg er ute etter.
Tips i så henseende mottas med stor takk!!!
Jeg har sett for meg et stoff i kraftig velour eller fløyel. Gjærne med mønster i stoffet. I fargene: Turkis, mintgrønn, sjøgrønn, eller duck-eggblue... Og til en pris jeg kan leve med :-(
I tilegg er jeg på jakt etter et silkestoff i friske farger, som jeg skal lage et sengeoverkast til dobbelsengen av. (Nå hører det med til historien at jeg er direkte analfabet med nål og tråd... Men det forhindrer meg ikke i å planlegge å sy et slikt teppe!) Silkestoffet kan gjærne ha innslag av flere farger, men... igjen... bunnfargen/hovedfargen bør være sjøgrønn, turkis, jadegrønn, mintgrønn eller duck-eggblue.
Jeg vet, jeg vet... Det er NESTEN umulig å finne noe slikt. Jeg så et nyyyydelig sengeoverkast i boken "Tricia Guild i byen" som jeg forelsket meg hodestups i. (Store turkise tulipaner, på hvit bunn)Jeg brukte 2 timer på nettet for så å finne ut at det hadde gått ut av produksjon for flere år siden. Sukk...

3 kommentarer:

  1. Så fine stoffer og mønstre! Jeg har ikke peiling, så jeg kan ikke hjelpe deg, dessverre. "duck-eggblue" er en farge jeg ikke har hørt om før. Den må jeg sjekke ut!

    Ha en fin dag, du!


    Solrosa

    SvarSlett
  2. De är bara så vackra...
    Och visst kan jag tipsa dig om jag skulle hitta fler till bra pris...

    Visst är det tråkigt när de tex överkast som är snygga alltid ska vara så dyra... Jag har också funderat på att köpa ett vackert tyg och sy ett själv... Men änn har jag inte hittat det rätta...

    Många kramar
    Elin

    SvarSlett
  3. Så mye lekkert her var. Jeg var for ca. 10 år siden helt opphengt i DG-stoff, og samlet på bøkene til Tricia Guild. Det stoffet (tulipaner på hvit bunn) har jeg liftgardin i (dvs. røde tulipaner). Veldig nydelig. For tiden er den ikke i bruk, men DG-stoffene "holder seg" uavhengig av trendene - iallefall de vi kjøpte for mange år siden er like aktuelle i dag.
    Nå skal jeg kose meg videre i bloggen din, men måtte bare kommentere akkurat dette.
    Ha en fin dag dag. :)

    SvarSlett