fredag 8. mai 2009

Noe nytt, men mest brukt og gammelt




Phu, så sliten jeg er...
Sliten og litt glad. Har vært på handlerunde med min kjære husbond i hele dag. Vi har bestilt kjøkken og kjøpt en del nødvendigheter til huset. I tilegg har vi begynt å bestille møbler. 2 sjeselonger bl.a. Et morsomt speil, stoff (til puter og opptrekking av puffer) og litt "stæsj."

På tide det kommer noen trivelige dager også, etter all motgangen. Synes vi fortjer det nå.

I går kveld var jeg i huset til min avdøde onkel, for å plukke ut det jeg har bruk for/har lyst på. Et hus på 350 kvm fylt til randen med gamle møbler.
Tror jeg telte 16 store skap, 9 skjenker, flere speil i fantastiske rammer med høyder på rundt 180cm plasert på små skap og komoder med utskjæringer, noen svært flotte lamper, maleri, gamle kister, stoler, bord i alle mulige størrelser og former, håndlaget baderomsinnredning i flere deler med marmor topp... Listen er nesen uendelig. Mange av møblene er svært gamle. Og det beste av alt,- de er laget av min farfar, oldefar og tippoldefar som alle var møbelsnekkere.

Gleder meg til å ta fatt på jobben med å pusse opp disse klenodiene. En del av møblene er i forholdsvis god forfattning, mens andre igjen må slipes, pusses og males før de kan tas i bruk. De fleste stolene må nok desverre trekkes om.

Jeg fant også en del morsomt stæsj fra 50-tallet. Bl.a. en turkis og hvit klokke og en turkis og hvit håndmikser. Begge deler i meget god stand. Ja, og så flere utgaver av elg i solnedgang ;-)
For å være ærlig, så kom det som et stort sjokk at det var så mye møbler stuet bort i 2. etasje. Men for et hell for oss!
Nå slipper jeg å bruke en hel masse penger på møbler. Og de møblene vi kjøper, kan koste litt mere, og alikevel holder vi oss til budsjettet.

Det jeg fortsatt mangler og er på utkikk etter er en slagbenk, tallerkenhyller, en daybed i metall,(Trenger noe som kan pyntes og stæsjes opp litt for å dempe det maskuline uttrykket til de arvede møblene) skjermbrett og en sofagruppe. Sengen til hovedsoverommet skal min kjære få lage, slik at vi får den helt som vi vil ha den.
God helg alle sammen!

7 kommentarer:

  1. Hvor heldige dere er som kan velge og vrake mellom slike gamle skatter! *misunnelig*

    Speilkommoden kjøpte jeg hos en brukthandel. Her kan du se bilde av den:
    http://frulunasdrommefabrikk.blogspot.com/2009/01/dagens-innkjp.html

    Den var veldig slitt og vi har brukt lang tid på å rette opp skadene. Nå gjennstår det å male den og få en nytt speil.

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Det er jo helt fantastisk!
    Det er dere vel unt!
    Nå begynner nok lykken å snu, skal du se!
    Jeg gleder meg til bilder, etterhvert som du får ting på plass.
    Enig med deg at det blir fint med litt feminint mot det maskuline.
    Og at du kan bruke litt ekstra på dette er jo kjempegøy!
    Jeg hadde trålt internettbutikker hvis jeg var deg!
    Ha en fiiiin lørdag, klem fra meg

    SvarSlett
  3. Takk for det :) Er veldig fornøyd med speilkommoden! Men speilet er av bly og det er kommet slike svarte flekker frem. Så jeg ble anbefalt å bytte det ut. Og du har helt rett i at speilet er matt. Men jeg tror det blir fint med nytt speil.

    Gud, har dere mistet alt dere har i brann?! Det må være helt forferdelig! Da er det velfortjent at dere får masse gamle møbler.

    Klem

    SvarSlett
  4. Åguriland~det høres bare herlig ut!!! Tenk å plukke slik (enoooormt sukk...)..

    Og godt å høre om gode dager! Etter regn, kommer sol...

    Veldig kos å lese og litt hyggeligspennende å få være med i prosessen der dere bygger hjemmet på nytt ~ veldig fint, faktisk.

    Ha en deilig lørdag!
    Her venter konsert i Spektrum, gleder meg!!!

    Klemma!

    SvarSlett
  5. Mange takk for hyggelig kommentar inn hos meg. Så stilig blogg du har. Så ufattelig trist å misse alt en eier i en brann, mange ting i et hjem er jo heilt uerstattelige. Men håper at ingen kom til skade i brannen. Så flott at du nå har anledning til å "plukke" ein del arvemøbler. Det blir spennende å se framover. Lykke til med all planleggingen. Eg vil gjerne følge deg framover. Ønsker deg ei riktig god helg !

    SvarSlett
  6. hello!

    Os patos pertencem ao meu futuro genro.
    Eu tenho tres cachorros e dois passarinhos.
    Tenha um lindo final de semana.
    Seu blog está cada vez mais lindo!

    hello!

    Ducks belong to my future son in law.
    I have three dogs and two birds.
    Have a lovely weekend.
    Your blog is getting more beautiful!

    SvarSlett
  7. Hmmm, helserisikoen ja. Den er jeg ikke helt sikker på, men han som solgte oss kommoden var ikke i tvil om at vi burde skifte speil. Tro om det er mulig å reparere speil som ikke er så ødelagt?

    SvarSlett