fredag 1. mai 2009

Egget av Arne Jacobsen



























Nå er riktignok påsken over og vi skriver 1. mai, men "egget" er like aktuelt for det.
"Egget" jeg sikter til er 50-årsjubilanten av Arne Jacobsen. "Egget" (1958) ble designet til hotel Royal i København. Stolene (egget og svanen) kom i stand etter at en norsk møbeldesigner hadde funnet opp et materiale som gjorde det mulig å lage møbler med organiske former.
Det som har gjort "egget" til et møbelikon er at det er en spennende og gjennomført stol. Den har en ren, klar og geometrisk form og er arkitektonisk. Jubileumsutgaven av Egget kommer med sjokoladebrunt, semsket skinn på baksiden og sjokoladebrunt lær på forsiden. Hver stol inngraveres med et unikt nummer under setet, og en kort tekst om stolens historie.
Foten er av massiv bronse med en håndpolert finish.

Mange har lekt seg med å utsmykke "Egget" med stoltrekk i allverdens farger og kombinasjoner. Mer eller mindre vellykket. Hvilken av de hackede stolene synes du er morsomst/stiligst/tøffest?










2 kommentarer:

  1. Hei og velkommen til blogg landia.....
    Tusen takk for kjempe hyggelig komentar.Koselig at du kommmer på besøk.
    Egget til Jacobsen,ja hvem kunne ikke tenkt seg en sånn,likte spesielt godt den med kuskinn jeg da.Ønsker deg en super fin lang helg.

    SvarSlett
  2. Se der ja... jeg tok bilder av disse (tilsvarende stoler) da vi var i København i påsken, de sto utstilt og bare lyste av at jeg måtte ta bilder av dem, og jeg gjorde... :o)
    Jepp!

    Klem ~

    SvarSlett