onsdag 13. mai 2009

Er disse møblene noe for deg?






Jeg er litt opptatt av at mitt hjem ikke skal bli som en reklame for en bohuskatalog etter gjennoppbyggingen.
Det er en reel mulighet for at det kan skje, når alt som jeg ikke har klart å skaffe meg brukt, må handles samtidig.
Samme årgang, samme stil, utdatert samtidig.

Med det tidspresset vi har på oss, kan jeg ikke bruke alt for lang tid på å finne det "nødvendigste" av interiør.
Alle hvitevarer, tv, musikkanlegg, salong, stoler, kjøkkeninnedning, senger, spisestue osv. vil være årgang 2009.
Ikke bare møblene, men også alt av bestikk, kopper, glass, kasseroller, servise, - kort sagt alt av nødvendig stæsj man trenger i et hus.
Dette bekymrer meg veldig.
Det er akurat som om at vi starter vårt liv på nytt, uten et eneste fysisk minne fra de tiårene vi har levd før brannen. Skremmende og litt ekkelt på samme tid!

Jeg har jobbet iherdig med å skaffe til veie mest mulig brukt av det vi trenger. Både med tanke på miljøet, og fordi jeg liker gamle ting.
Høres det merkelig ut at jeg ikke vil ha alt nytt, nå når vi har sjansen til det?

Bildene til dagens innlegg taler for seg.
Pantersjeselongen er designet av Rodolfo Rocchetti.

10 kommentarer:

  1. Jeg skjønner deg veldig godt jeg..ett hjem og interiører gjennspeiler jo personligheten til de som bor der...gamle ting, med minner knyttet til, blandet med nytt er det de fleste av oss har..har utrolig vondt av dere som har mistet alt fra deres "gamle-liv"
    Så selv om det høres forlokkende ut med "alt nytt" så kan jeg tenke meg at det ikke er så greit alikevell, når det skjer ufrivillig!
    Men jeg er helt sikker på at du får din personlige toutch på det dere måtte anskaffe, med så bevisst holdning og sans for farger skulle ikke det være noe problem...Og for å se det positive i det: Hvitevarer er ikke så verst å få splitter-nytt av da....:))
    Og om du skaffer deg en slik saue-stol (som jeg falt for..) vil du garantert ikke få noe Bohus utrykk, he,he!
    Så bare så deilig ut, å krype inntil 3 sauer..
    Ha en flott dag!
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  2. Skjønner godt at du ikke vil ha alt nytt. Men....MÅ du ha alt på plass på en gang da? Gjør det noe om ikke spisestua er på plass før til høsten f.eks? Kjøp heller nye hagemøbler som brukes i sommer og bruk sommeren på å lete etter spisestue. Pynteting osv...kjøp etterhvert. Er da ingen hast med det. Det beste er jo å bo seg inn også handle når man finner noe man liker.
    Må være grusomt å miste alt man eier i en brann. Tror aldri jeg hadde blitt den samme etterpå...
    På det siste bildet ditt, kunne jeg nok kjøpt et par ting. Det andre var for spesiellt for min del, men de nederste var morsomme. Tenk så kult å ha en slik sofa i entreen f.eks :-)

    SvarSlett
  3. Hm...
    Så utrolig vanskelig situasjon dere er i..
    Hm....
    Føler med dere...
    Har selv vært med på å ordne i stand etter en brann i farmor sin leilighet...
    Hm...
    Så fint at du har fått tak i noe brukt også da...At ikke alt lyser Bohus/Ikea som du sier..
    Det var da vanvittig rare/kule møbler du har funnet her da...Ja kjøper du en av de så har du garantert en diskusjon gående når du får besøk..thi-hi...
    Ha en kjempefin dag.
    Håper dere finner en løsning som vil passe for dere nå og i fremtiden..
    Hilsen fra Drops

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar! Det er alltid gøy å oppdage nye blogger og særlig stas er det å finne andre med sans for friske farger, form og mønstre. Må si du har en kjempeflott blogg og jeg gleder meg til å følge deg!

    Lykke til med de utfordringene dere står ovenfor og håper det ordner seg til det beste!

    SvarSlett
  5. Kjære deg,

    sjekk innom meg, det ligger jammen en ting til deg der... :-)

    Klem/Nanni
    (sauestolen var ...spesiell.., ungene hadde elsket den, men jeg hadde gått for det siste bildet..)

    SvarSlett
  6. Hej,
    Tack så mycket för din fina kommentar!
    Vilken härlig blogg du har! Verkligen unika möbler och tyger som du tipsar om. Hit måste jag komma och titta ofta.

    Kram från Anna-Karin

    SvarSlett
  7. Skjønner godt at ikke du vil ha alt nytt. Er jo en sjarm i gamle ting og i ting man ordner noe med selv osv..
    Må være grusomt å miste alt i en brann :( Har dere ingen bilder eller noe da? Jeg blir veldig trist av den tanken...

    Møblene var KUUUUUUULE, synes jeg! Veldig artig :D

    SvarSlett
  8. Oi! Det er litt av en jobb dere står foran. Nesten litt som et luksusproblem, selv om jeg skjønner at brannen og alt rundt må ha vært en enorm påkjenning!

    Og - gratulerer med at du vant konkurransen. :)

    ha en fin kveld!

    Sol

    SvarSlett
  9. Synes det er spennende at du velger litt annerledes jeg, og heelt enig med deg i at alt ikke trenger å være nytt og "blankt"...

    Zebrastolen var et blikkfang da, hihi :o) Spørs hvordan den ser ut når den blir sittet i...av en mann, hoho

    Har putta inn bilder av den snasne lampen min i siste innlegg fra meg, så får du se hvordan en korsettlampe ser ut :o)

    SvarSlett
  10. Jeg forstår godt at dere forsøker å finne gamle ting. Gjenbruk er veldig bra. Vi har nettopp pusset opp en gammel hytte på fjellet, hvor vi nesten bare har brukt gjenbruksting. Til og med kjøkkenet er førti år gammelt! Det ble kjempefint, og er et flott bevis på at kvalitetsmessige ting kan holde i årevis - også dersom designen er tidløs.

    Vanskelig situajson dere er i, forresten. Stakkars dere.

    SvarSlett