mandag 1. juni 2009

Award fra Hjemmets gleder (og litt utfyllende om tremark)



Jeg har fått min første Award!
Den fikk jeg fra Hjemmets gleder. Tusen, tusen takk Linda og Ingunn!!!
Jeg ble bare såååå glad!
Kjempehyggelig at bloggen blir satt pris på. Ekstra hyggelig er det, siden jeg i denne fasen ikke har egne bilder å vise, eller et hjem jeg kan kalle mitt.

(For nye lesere av bloggen Forførende Farger så brant det hjemme hos oss i fjor høst. Mistet omtrent alt vi hadde. Bor nå i en leid, møblert(!) leilighet i nærmeste by, mens huset blir gjennoppbygget. Desverre har jeg ikke kunnet prioritere kjøp av nytt kamera ennå, derfor ingen egne bilder, foreløbig)

Etter gårsdagen innlegg om farene ved kjøp av gamle møbler, har jeg fått mange spørsmål om angrep av tremark. Både pr mail og gjennom kommentarer.
Tremarken ødelegger fibrene som binder treverket i sammen. Treet blir porøst og smuldrer opp. Livsfarlig når marken går i bærende konstruksjoner!

Tremark (Stripet borebille)
Sportegn
■levende eller døde insekter
■skade på møbler eller bolig
■hull, sprekker eller treverk som knekker
Mulige skader
■alvorlig skade på bygningskonstruksjonen
■treverk, møbler og tregjenstander kan bli ødelagt

■omfattende angrep kan føre til kondemnering av bygninger
■tap for trelastindustrien og skader på bygninger
■ødelagte trær og gjenstander i tre

Tiltak
finn ut hvilken skadedyrart det dreier seg om - til dette trenger du profesjonell hjelp

■beskytt bygningen mot tremark
■bruk CAT-anoksibehandling (surstoffattig atmosfære) i museer og gallerier - behandlingen er giftfri og skader ikke ømfintlige gjenstander
■bruk egnede insektdrepende midler
■la kvalifiserte teknikere foreta jevnlige inspeksjoner for å holde situasjonen under kontroll

Her finner du mere om skadedyr:
http://www.rentokil.no/no/bedriftskunder/skadedyrproblemer/tremark/index.html

Håper ikke dette skremmer dere fra å kjøpe gamle møbler.
Vær observante, og studer møblene nøye før dere handler. Er dere i tvil, la være å kjøpe det du er usikker på. Det er mitt beste råd.

I morgen deler jeg ut 5 awarder.
Fortsatt god pinse!

5 kommentarer:

  1. Gratulerer til deg også!
    Ha en fin fridag, klem fra meg

    SvarSlett
  2. Gratulerer med awarden- velfortjent..synes du er flink til å snuse opp spennende ting på interiørfronten!!
    Den tremarken gir meg fortsatt frysninger på ryggen..ser for meg at hele huset er angrepet...litt dramatisk av meg nå kjenner jeg... Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med award!

    Bloggen din er fin nå også - skjønner godt at kamerakjøp må vente... VI leser det du skriver allikevel! :)

    Sol til deg for hele uka!!

    SvarSlett
  4. Stort tack för hälsningen på bloggen min. Och tack för lite ny kunskap om gamla möbler.

    Så mycket fin och spännande inspiration du visar här på bloggen!

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Har nytt deilige (nettfrie) pinsedager på landet, men til spørsmålet ditt ang. farge på "jomfru buret" må jeg desverre skuffe deg:
    Det er en nydelig grønn-aktig (ikke mint, men litt sterkere, om det kan forklare den)
    Jeg vil annta at fargen er "hjemmeblandet" som de øvrige fargene på gården er.
    Den har sittet på veggene i minst 60 år (min far husker det var likedan når han var liten)
    Så noen fargekode sliter jeg med å gi deg, som du sikkert skjønner.
    Sorry!
    Men ha en flott tirsdag i alle fall, og selv grattis med award!
    Klem G-C

    SvarSlett