tirsdag 2. juni 2009

Hagedrømmen som ble virkelighet!




I fjor fikk jeg i oppdrag å designe en sansehage ved et sykehjem.
Jeg fikk frie hender!
Og et budsjett på godt og vel 350 000.

10. juni er det storstilt åpning med et gedigent hageselskap. Ordføreren kommer og det gjør også en del andre lokale selibriteter.
Alle de som har donert planter eller som har vært med på dugnader blir bedt.

Selve sansehagen har flere rom med forskjellige tema og ligger i et stort atrium.
Det er et woodland (skoghage) med både sjeldne og mere vanlige surjordsvekster fra hele verden. Vi har et oppbygd bed på flere hundre kvm med alpine steinbedsvekster på den ene siden, dam, rosehage, storstaudebed osv.
Inne ved den ene veggen har jeg designet et bed i fargene til en kjent avdød kunstner (Jacob Weidemann) Bedet er nærmere 40m langt og går i forskjellige blåtoner iblandet litt hvitt og en aning rødt.
Veggene er kledt med klatrestativ som det vokser Clematis, roser, vindruer, humle, klatrehortensia, pipeholurt, kaprifol osv

Det har blitt bygd en pergola som er beplantet med duftende slyngroser.
Under noen store trær har det blitt anlagt skyggebed med Hosta, Hydrangea (Hortensia)
Viburnum (Krossved) Epimedium (Bispelue), flere forskjellige Meconopsis (Valmuesøster), Brunnera (Forglemegeisøster)massevis av sjeldne sorter hvitveis. (Ikke nødvendigvis hvit, selvsagt ;-)mange sorter Magnolia, ceder fra Libanon Osv.

Inne i den varmeste kroken, nært inntil kjøkkenet, er det et bugnende urtebed med alt hjertet & magen måtte begjære av smaker og dufter. Med navn og bruksomeråde nøye beskrevet. Og hva de forskjellige plantene ble brukt til i gamle dager.
Hver avdeling har også egne beplantninger med forskjellige tema og fargesammensetninger.
Selv om alle løkene ble satt i fjor høst, har det vært en fantastisk vårblomstring.
Primula og primulaslektninger, rosa og hvit løvetann, tulipaner av både moderne og historiske sorter, Fritilaria, Crocus, Narcisser i et hav av sorter.

Selvsagt er det også et stort nostalgibed, med planter fra mormor og oldemors tid.
Hele omerådet er inngjerdet med skigard.
Så alle kan gå rundt på egen hånd og kose seg. Eller finne seg en bortgjemt krok for å meditere eller bare nyte alle duftene og fargene. Og kanskje lytte til fuglesangen eller summingen fra humlene. Drømme seg bort til svundne tider...

Mange bed er opphøyd, for at de skal være tilgjengelige for de som sitter i rullestol og fordi som ikke klarer å bøye seg for å lukte på blomstene eller smake på noen av de mange jordbærsortene som finnes.

Lengst ned i hagen er det en frukt og bærhage. Med opphøyde bed for jordbær, blåbær og andre godsaker :-)

Mitt utgangspunkt før jeg satte meg ned for å tegne hagen, var at dette skulle være en hage for alle!
Både for pasienter, pleiere og pårørende.
Uansett hvor svekket noen av sansene måtte være, skulle det være noe for en hver. Noe som trigger de positive følelsene i oss.
Jeg lagde hagen slik jeg forestiller meg en drømmehage eller paradiset om du vil ;-)
Uansett hva slags smak man har så vil man finne noe man liker.

Overalt er det benker, sittegrupper, store steiner osv hvor man kan sette seg ned og ta en pause om det trengs. Både i sol og skygge, i et fellesskap eller bortgjemt under en trekrone.

Gjett om hagen blir brukt!
Pleierne sier at når pasientene er sinte eller lei seg tar de seg ofte en tur ut, og etter en runde i hagen er humøret tilbake og de stråler av glede.
Hagen blir også brukt som en del av rehabiliteringen og i forbindelse med psykiske problemer.
I morgen er det nest siste dugnad før åpningsfesten.
Det gjennstår å sette ned 2 digre kunstgjenstander i glass og metall, gitt som testamentarisk gave fra 2 pasienter. Samt plante ned 3 kasser med plantesnacks gitt av en plantesamler langt unna.

Det er ikke god takt og tone i Norge å vise at man er stolt av noe, men jeg er kjempestolt over den hagen jeg har kreert!

Jeg skal sørge for at det blir tatt masse bilder, og at jeg får låne noen til å legge ut på bloggen, slik at alle får se hvor vakkert det har blitt. (Fra en tidligere ugraseng igjennvokst med skvallerkål og kveke til en drømmehage)

Bildet med hagebenken vet jeg ikke hvor kommer i fra, men bilde nr 2 er fra Cottage Living

22 kommentarer:

  1. wow...har du designet det.....!

    Gleeeder meg til å se bilder!!

    Man har lov til å være stolt selv om man ikke har lov hehe!!

    SvarSlett
  2. Hei på deg. takk for at du tittet inn om bloggen min :-) Synd du var litt for sent ute, kanskje det er din tur neste gang..??
    og wow sier jeg og.. for en drømmejobb da!! og ja, du har all grunn til å være stolt :) Alle stoffene finner jeg forresten på Etsy eller Ebay, og litt i bruktbutikker..(gamle dynetrekk ol.)

    SvarSlett
  3. Jøss!
    Selvfølgelig skal du være stolt av dette!
    Janteloven skal man skite i!!!
    Gleder meg masse til å se herligheten!
    For en opplevelse det må være å få skape noe slikt..(og ikke minst ha evnene til det!!)
    Dyktig er du!!
    Og til Lady: Hun er hunden til en vennepar av oss, som vi passer av og til, hun er blading av cocker spaniel (aner ikke hvordan det staves..) og noe annet jeg ikke kommer på i farta..en skjønn hund som er en fryd å passe!

    Kos deg i natten!!
    Klem G-C

    SvarSlett
  4. Oi,oi...dette høres bare heelt fantastisk ut..har stor sans for sansehager..håper det kommer masse bilder..Så er det jo fint at man kan få til noe som så mange nyter godt av!!

    SvarSlett
  5. Hei søte du :) først må jeg si tusen takk for de fine kommentarene du alltid legger igjen hos meg..blir så glad så glad :-D Og så må jeg jo kommentere dette hageprosjektet ditt!! Det hørtes jo helt utrolig ut, hvor ligger denne hagen om jeg kan spørre? syns å huske du sa du bor i Trøndelagen du og nemlig ;)Den høres i alle fall ut som paradis, virkelig! Gleder meg masse til å se bilder....håper du får en strålende dag selv om det pøser ned ute!! Klem

    SvarSlett
  6. hehe...jeg tenker vi i alle fall snakker nord-trøndelag!? men jeg fikk jo i alle fall en pekepinn ;-) er selv innflytter da...fra et sted som ligger sånn ca 85 mil sør-vest ;-D så er ikke super-kjent i traktene dine må jeg innrømme...hehe.

    SvarSlett
  7. Så utrolig flott! Både at du har designet noe sånt, og at det satses på det! Det må være fantastisk for alle som er innom - og særlig for brukerne! Så bra!!! Gleder meg til å se bilder! Takk for hyggelig melding på bloggen!

    Solrosa

    SvarSlett
  8. Dette gleder eg meg virkelig til å se. Det hørtes kjempeflott og såååå spennende ut. ha ein fin dag.

    SvarSlett
  9. Ååå hagen høres herlig ut, sansehage, det kan jeg ha sansen for... (hehe.., men seriøst).
    Så jeg så ut som du hadde tenkt, fint! Brunøyd og fyrrig, bare spør Nannimannen... ;o)
    Mannen og barna og venner og i det hele tatt har bidratt til en god dag, jeg er rik...
    Og ikke like anonym lenger.., jaja, det får så være. Det nytter ikke være mørk og mystisk her lenger. Bare mørk...fniiis.
    Klem til deg!

    SvarSlett
  10. Wow! Vilket jobb! Och så moro att läsa om allt du gjorde. Härlig inspiration!

    SvarSlett
  11. Wow, verkligen så fint...

    Önskar dig en mysig fortsättning på veckan...
    Många varma kramar
    Elin

    SvarSlett
  12. Ahhhh ~ bursdag ferdig..., har kost meg...
    Jeg kan dessverre ikke portugisisk, men leste på en annen blogg også om en slik award... Men husker ikke hvilken blogg (korttidsminnet svekkes ved alder???)
    Kan sjekke med noen på jobben om de kan, Voksenopplæringa vet du...
    klemmer!!

    SvarSlett
  13. Wow. Du er dyktig.

    Herlig inspirasjon.

    Ha en fin slutt på uka.

    Klem fra ingunn :)

    SvarSlett
  14. Dette var jo helt fantastisk. Du har all grunn
    til å være stolt.

    Klem Inger

    SvarSlett
  15. Du verden så heldig du var som fikk det oppdraget! Og den ble kjempe fin! Alle sykehjem og lignende institusjoner burde ha en slik hage, samt et sanserom syns jeg. (og en god del andre ting man opplever frustrerende på jobb)
    Takk for tips! Det er mulig at pcen min trenger en rens også.... Har heldigvis en mann som er IT-ansvarlig av yrke, så jeg trenger ikke tenke selv lenger når det gjelder pc..Skulle jeg begynt å koble ledninger og styr her hjemme nå, hadde jeg nok ødelagt alt ;-) Og jeg som var en så selvsetendig frøken for 3 år siden..hihi;-)
    Kan desverre ikke portugisisk! Jeg kan derimot bestille en øl på spansk, men der stopper det:-)
    Ha en fin dag!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  16. Hei =)
    Så koselig du la igjen kommentar. Knottene vet jeg faktisk ikke hvor vi har fått tak i, for det er veldig lenge siden vi pusset det opp, så det husker jeg rett å slett ikke, desverre..
    Ha en fin dag!

    Hilsen blandetLoft

    SvarSlett
  17. Det ble sikkert en helt nydelig hage....tror du er kjempedyktig !!
    Tusen takk for award. Ble helt rørt av ordene dine.
    TAKK !!
    Og det stemmer var helt kaputt både før og etter...holder på å komme meg nå !!

    Klem

    SvarSlett
  18. 19 tapeter!! du må ha stort hus ;-) hehe...heldigen!Driver å "leter" etter nok en vegg jeg kan tapetsere hjemme hos meg, har nemlig bare fått plass til 2 tapeter! Gleder meg sånn til den dagen man kan skifte tapet like lett og ofte som neglelakk :-D

    Jeg og elsker stoffer..og har virkelig fått øynene opp for utvalget på nettet!! Og nå er jeg i god gang med å innrede meg sykrok på hemsen, så nå starter jeg snart opp produksjon! hehe!
    Nå er det natta her snart...og endelig fredag imorgen :-D jippi!! God helg til deg kjære følger :)

    SvarSlett
  19. Fantastisk!!!! Følger med på bildene...
    Ha en fin fredag.
    klem fra meg

    SvarSlett
  20. Hihi, du er nå snill da. Artig at du kan finne noe inspirerende med siden min:)
    Jeg må si jeg er nysgjerrig på hagen din! Du må bare skryte av deg selv, jeg synes hagen hørtes helt fantastisk ut. Du har virkelig tenkt på alt. Legg ut mange bilder! Drømmehage...:)

    Maya

    SvarSlett
  21. Tem um presente para voce no meu blog
    Parabéns!!

    Har en gave til deg på bloggen min
    Gratulerer!!

    Has a gift for you on my blog
    Congratulations!!
    .¸¸♥♥
    Post 4-Selo para voce
    Brasileiro.

    Seal for deg
    Brasil

    Post 4-Seal for you
    Brazil.
    .¸¸♥♥

    SvarSlett
  22. Oj oj oj, dette gleder jeg meg virkelig til å se.
    Du satte virkelig fantasien min i sving ;)

    Selv har jeg ikke noe serlig grønne fingre, og er dypt misunnelig (godt ment) på alle som klarer å skape blomster og hager ;)
    Klem

    SvarSlett