lørdag 20. juni 2009

Symetrisk eller asymetrisk?









Hva foretrekker du?
Liker du symetrisk innredede rom?
Eller foretrekker du asymetrisk innredning?

Mange av de største designerne i USA er veldig konservative i sin innredningstil.
Alt skal være symetrisk. Et symetrisk rom blir oppfattet av øyet som "pent"

For meg blir dette helt feil.
Et rom kan godt være i ballanse. Men derifra til full symetri går det en grense et eller annet sted.
Jeg blir stresset og urolig i helt symetriske rom, og det tolker jeg dithen at det skal jeg holde meg unna ;-)

Første bilde: Zara home, 2: ukjent, 3: design av Eddie Ross, 4:Melanie Molesworth
5: ukjent 6:Kyle Bunting Hampton

Ønsker alle en fin midtsmmerhelg! Klem, klem

16 kommentarer:

  1. Jeg synes det kan være stilig med symmetri..men det er ikke enkelt å få det til, da er det bedre å prøve å balansere et rom - uten nødvendigvis å bruke to av samme sort for å gjøre dette. Spennende tema dette..

    SvarSlett
  2. Enig med deg! Det kan fort se litt "hotellaktig"
    ut med full symmetri. Selvfølgelig er det pent å se på, men etter min smak, kan det bli litt kjedelig.

    Håper du får en fin helg. Jeg ble sittende å sy i går kveld, så i dag blir det "kjæmpestaden" i kostyme;0)

    SvarSlett
  3. Asymmetrisk, definitivt! Men det må være asymmetrisk på en symmetrisk måte, om du forstår... Det krever mer øye for balanse hvis man innreder asymmetrisk, men resultatet blir mer interessant og ikke så rigid.

    SvarSlett
  4. Eg liker best asymetrisk innredning, det blir litt for stivt for meg med symetri overalt. Husker ein gang for mange år siden, eg hadde hengt opp et digert bilde i stua og på den eine sida var det to lamper litt forskøve ifh til hverandre. Da fikk eg en kommentar på at eg måtte henge en lampe på hver side av bildet og i samme høyde. Hehe! Det var bare ikkje meg !!! Ha ei fin helg !

    SvarSlett
  5. Jeg må si litt både og når det gjelder symetri eller ikke. Men skal jeg velge, blir det asymetrisk.

    Ser på bilder fra andre land at det er mer symetri ja. Det har jeg aldri tenkt på før ditt innlegg.

    Ha en fin lørdag.

    Klem fra din bloggvenn

    SvarSlett
  6. Takk for koselig hilsen:)
    Jeg går også for asymetrisk innredning. Jeg syns fort det blir litt kjedelig om alt skal være symetrisk!

    Ha en kjempe fin lørdag!
    Klem Jeanette

    SvarSlett
  7. Asymmetriskt gäller nog för mig med ett visst höra ihop system...
    gillar jättemycket mattan på översta bilden, skulle vilja göra en sån nån gång i fram tiden.
    Kram
    Annelie

    SvarSlett
  8. Usymmetrisk, tror jeg.... Men su, den grønne stolen i innlegget under var helt fabelaktig!!!! I love!!!

    SvarSlett
  9. Stilig! :) Og for noen fantastiske hvite lykter på det ene bildet der! Love it!

    SvarSlett
  10. Hei.
    Asymmetrisk for min del. Eller virker det stivt og litt upersonlig.
    Så mange fine og inspirerende bilder du har i bloggen din. Så herlig med litt farger!

    SvarSlett
  11. Tusen, tusen takk for den koselige kommentaren!!! Du sa så mye fint om soverommet at jeg sitter og rødmer her i sofaen ;)

    Jeg er vel litt symetrisk... Men det skyldes nok også at jeg synes "reglene" for symetri er lettere å følge. Synes det er litt mer jobb å få til et bra resultat når det skal være asymetrisk.

    Ha en flott lørdag! Klem Linda

    SvarSlett
  12. Må si meg enig med deg, blir og litt stresset av helt symetriske rom, det kjennes nesten som alt er på utstilling liksom..og ikke ett ordentlig hjem.. :)

    SvarSlett
  13. hehe, jag är ju inte lika färggrann som dig, mer den beigbrunvitsvartgrå typen....
    midsommar var lugn och skön, vädret höll uppe på de tider som behövdes så det var skönt...
    ha det bra
    kram
    annelie

    SvarSlett
  14. Har små rom her hjemme så det begrenser seg veldig i forhold til hvor ting kan stå. For meg må det være en balanse i rommet men det behøver absolutt ikke ha med symmetrien å gjøre så jeg må nok si at jeg heller mot asymmetrisk innredning :)

    Koselig at du likte bloggen min!
    Varm klem

    SvarSlett
  15. Jeg liker best asymmetrisk innredning. Symetri blir for meg litt for stramt og jeg får en følelse av at ting er på utstilling. Asymmetri derimot føler jeg er mer naturlig og avslappende.

    SvarSlett
  16. Jeg tiltrekkes mer av asymmertiske interiører enn av symmetriske. Men som sagt lenger opp, synes jeg det er finest dersom det er en god balanse i rommet likevel. Det blir det samme med stilmiks. Man kan med hell mikse, men det bør være en slags tanke bak det.

    SvarSlett